Thursday, 9 April 2015

gelombang sini dan sana


dan bila tiada apa yang nak aku kata,
aku hanya mampu lalu sahaja,
membaca tanpa menaip sepatah kata,

aku singgah sini dan sana,
baca baca dan baca entri kalian semua,
tahniah sentiasa berbicara berkongsi apa sahaja,

kini bulan empat menemui kita,
orang duk cerita GST di mana-mana,
barang turun harga katanya,
jimat berjuta-juta gamaknya, 
senyum ajalah kitakan rakyat MALAYSIA,

sejarah dulu mengajar kita,
nak tahu cuba buka,
nt kalian akan tahu juga,

selamat tahun baru 2015 semua....
bulan 4 entri pertama...
moga kita hidup bahagia...



Tuesday, 23 September 2014

#mereka



macam-macam ragam


suka ati lah....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


baik aku diam dan buat kerja





#shhhhhhhhhh.....

Tuesday, 2 September 2014

l.i.f.e



life is like math....
if it goes to easy, something is wrong

Friday, 13 June 2014

.. singgah sekejap ..


assalamualaikum....

dah lama tak ke sini...
godek2, merapu mencatat itu dan ini..

bizi...
banyak....
tak mampu nak cakap....
cuti?....
balik lewat....
siapkan itu dan ini...
pegi kursus sana dan sini...
cuti?....
sekejap cuma...
demam, batuk dan selesema...

kini?
last cuti...
last bersama kanda dan dinda...
tak lupa insan istimewa bonda tercinta....

hahahaha.......
cuti sekejap cuma...
cukuplah apa nak kata....

hihi...
ok bai...
mau kemas barang2...
mau berangkat ke sana...

bila?....
malam drive....huh! apa crita?....
critanya moga selamat saja....

ok... bai lagi untuk kali kedua..
ada rajin aku post lagi...
ada masa aku taip lagi...
ada cerita aku kongsi lagi...

#ramadanbakalmenjelma.....
#rasanakpasanglampuliplapliplap..... =)



Sunday, 9 February 2014

.. itu aku ...


aku penat...
takda masa nak berehat...
tersekat-sekat...
aku penat...
biji mata rasa "kelat"...
kopi ku bancuh pekat...
hanya untuk kerja yang nak "dekat-dekat"...
aku penat...
bila nak rehat???...
aku penat...
masa aku nak rehat,
pasti ada yang nak sekat...

aku penat...
p
e
n
a
t

otak ku ketat...
mata ku "kelat"
luah ku disini hanya untuk kalian yang jauh mahupun dekat...

terima kasih meluangkan masa baca "itu aku"
aku pergi dulu....

Sunday, 8 December 2013

.. hud : 44 ..



" wahai bumi telanlah airmu... 
dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu "

surah hud ; 44


Tuesday, 3 December 2013

..monolog dalam hati..


Ku berkira-kira..
Menilai meneliti setiap perkara..
Ku temui jawapannya..
Inilah nasib bila berstatus bujang dan dara..
Komitmen kamu tiada..
Jadi biarlah cuti bagi yang dah bekeluarga..

Lalu kataku dalam hati..
Baiklah ya akhi..
Baiklah ya ukhti..
Ana tak cuti..
Bila ana mintak CRK nanti luluskan ja lah nanti..

Ku kuis semut hitam yang berlari-lari..
Monologku sendiri, “sungguh rajin kamu mencari rezeki”..

Ku tunduk..
Lantas berlalu pergi..

Tuesday, 19 November 2013

aku di perantauan..

seakan dapat merasa...
nikmat cuti  tak dapat di rasai tahun ini....
jauh mencari rezeki....
negeri selatan aku jajahi...
apalah nasib si bujang ini...
menangis merintih mohon cuti akhir tahun dapat dirasai....
tapi....
si bujang tetap ditahan, diikat dan digari...

Monday, 14 October 2013

jalan mati...

aku fikir aku tak mampu bangun lagi...
aku lihat kat sana jalan mati...
aku resah sendiri...
kaku aku untuk berdiri...
koyak fikiran aku kali ni..

aku ''ensot'' ketepi...
bersandar pada pohon rendang ciptaan Illahi..
aku berteduh sambil lihat semut-semut berlari-lari..
khayalan aku terhenti...
ku ''dongak'' ke langit nan tinggi...
celahan awan ada mentari...
aku senyum sendiri...

aku bangkit kali ini...
aku atur langkah kejalan mati tadi...
jalan tanpa henti...
kerna aku percaya illahi pasti ada disisi...
aku redah halangan yang membatasi...
aku tak kira walau terpaksa mati...


usah peduli jalan mati..
berani tempuh berani lalui..
usah fikir masalah yang datang nanti..
hadapi risiko yang menanti...


Monday, 7 October 2013

..ngomelan aku..


 
Otak ku tepu..
Tak tahu yang mana nak di buat dulu..
Langkah ku sebenarnya layu walaupun nampak laju…
Kaku ku disitu…
Ku fikir ada lagi yang dulu ku tinggal tangguh disitu..
Bukan ku tak mahu hadap dan hadam satu persatu…
Makin banyak ditambah satu demi satu..

Ya….. Mindaku beku..
Tak mahu fikir dulu..

Yang aku tahu….
Aku nak balik hari Sabtu..
Membelah awan biru…
Yang aku mahu…
Ke pusara ayahanda dulu..
Yang aku mahu..
Jumpa keluarga ku dulu..
Yang aku nak bagitahu…
Sebenarnya aku rindu mak aku..
Nak makan kari ayam febret ku….

Kerja-kerja ku??
Akan ku buat setakat mampu…
Makin ku hadap…
Terasa nak muntah biru