Friday 10 February 2012

PILIHAN KITA


Orang yang berjaya tidak mencipta ALASAN, itu ilmu yang paling berharga kepada penulis dalam meniti alam kedewasaan dan melayari kapal kehidupan. Ianya bermula semasa penulis menghadiri sebuah sidang ilmu semasa di kampus dahulu, para panelnya hebat-hebat belaka.

Penulis akui dan persekitaran juga mempengaruhi apabila diamati  manusia memberi alasan sebaik sahaja berhadapan dengan cabaran dan dugaan. Sebenarnya, untuk mencapai kejayaan dalam apa sahaja perkara, kita hendaklah berani untuk menempuhi cabaran, rintangan dan risiko yang berada di hadapan. Bukannya, kaku dengan memberi berjuta-juta helah serta alasan. 

Teringat penulis kepada sebuah ungkapan yang begitu mencabar penulis semasa sidang ilmu itu, kata salah seorang panel “kalau anda semua hendak berjaya, mudah sahaja! Iaitu tak perlu lagi nak mencipta alasan. Guna akal dan fikiran anda untuk mencari cara untuk mengatasi masalah bukan untuk mencipta alasan’’.

Semoga perkongsian ilmu ini memberi manfaat kepada kita semua.


sumber gambar : google


pilihan kita?
nak GAGAL ciptalah beribu-ribu ALASAN
nak KEJAYAAN mulakan TINDAKAN


3 comments:

  1. agree..selalunya kita terlalu banyak alasan..kan?

    ReplyDelete
  2. betul tu...helah bela diri sentiasa ada di dalam diri kita

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, empunya Blogger.
    Jokeonsalo dengan sukacitanya menjemput kamu untuk menyertai "Kempen anti Valentine's Day" bersama jokeojeonsalo.blogspot.com

    Diharap agar kamu berkesudian untuk menyertai kempen ini. Berminat?

    Mari lihat cara-cara untuk menyertai kempen di http://jokeojeonsalo.blogspot.com/2012/02/kempen-anti-valentines-day.html

    TERIMA KASIH :)

    ReplyDelete