Tuesday 25 October 2011

Seronoknya belajar

salam...

Sedikit perkongsian ilmu untuk kalian dan diharap entri kali ini dapat membuka mata dan hati pembaca sekalian.Melihat kepada tajuk entri kali ni " seronoknya belajar " mungkin sedikit sebanyak telah membuka lembaran memori kalian tatkala di bangku sekolah dahulu, atau mungkin di alam kampus yang penuh dengan "life-life yang tersendiri"..


Seronoknya belajar? kenapa tajuk ini dipilih? jawapannya sangat mudah.. sebab saya merasakan belajar itu seronok. Menimba ilmu baru, dan belajar daripada kesilapan. Berpenat lelah menyiapkan tugasan, berlumba-lumba mencari buku-buku di library, menyiapkan nota, nota ringkas dan bersengkang mata menyiapkan tugasan.. Menarik bukan? dan yang pasti mengujakan bila dah submit assignment! wahhhhh.... lega yang teramat-amat lega. Apatah lagi bila tengok result exam semuanya A's. Berbaloi tak?

Apa seronoknya belajar? memenatkan apatah lagi membosankan? Mungkin ini yang akan dikatakan oleh sesiapa saja yang "mungkin" tidak suka belajar. Tapi hakikat yang sebenarnya sejak dari lahir hinggalah kita mati kita sebenarnya masih belajar. Belajar bukan bermakna berada di bilik darjah mahupun dewan kuliah sambil mendengar pengajaran guru dan pensyarah. Lumrahnya, kehidupan juga mengajar kita untuk belajar. Belajar sesuatu yang baru daripada pengalaman orang lain atau dari sesuatu situasi yang berlaku. Unik.. So setuju tak jika saya cakap kehidupan adalah proses belajar setiap insan.

Kalian juga mesti pernah alami situasi macam saya. Apa? Nah, ingat lagi tak? Kalian juga pernah menconteng buku nota tatkala bosan, mengusik rakan bila jemu, berborak sakan dan bersembang riang bila ketiadaan guru. Betul bukan? so thats normal la..

Entri ini tidak akan berakhir di sini, ada lagi perkongsian yang ingin saya kongsikan bersama kalian. Saya tinggalkan kalian bersama-sama kenangan belajar waktu dulu untuk diingat kembali. Senyuman dan tangisan itu hanya kalian yang tahu =)

No comments:

Post a Comment