Monday 19 September 2011

Aku rindu mereka..

aku rindu..
pada siapa?
pada mereka..
siapa mereka?
mereka, murid-muridku..
ada apa dengan murid-muridmu?
mereka banyak mengajar aku..
hahaha.. gila!... bukankah kau cikgu? mengapa murid-murid yang mengajarmu?
ya! ketawalah kau sepuas-puasnya..
merekalah yang mengajar aku erti ketabahan, erti kesungguhan, erti keikhlasan
daripada mereka aku belajar erti kasih-sayang
mereka juga mengajar aku erti kesabaran
aku takut untuk kehilangan mereka
takut?? tapi kenapa?
ya aku takut, sangat takut.. aku takut erti kehidupan itu akan terhakis..
kau begitu obses pada murid-muridmu!
ya! kerna tanpa mereka siapalah aku..
ah.... kerjamu senang wahai guru. Kau bukannya doktor yang perlu risau akan nyawa pesakit-pesakitmu
kau juga bukan arkitek, juruterbang, akauntan
kerjaya yang tak mencabar! 
katalah apa sahaja.. itu hak kau.. tugasku 1000 dalam 1
kerjayaku kerjaya mulia..
cikgulah guru
dia jugalah sahabat
cikgulah pengasuh
cikgulah ibu bapa
cikgu jualah doktor
tugas kerani juga menjadi tugas guru
cikgulah perunding

kenapa kau berkata begitu?
aku belajar dari sebuah sajak
jika kau ingat pengarangnya menyusun bait-baitnya yang indah penuh bermakna
" Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat."

USMAN AWANG
1979

bukan niat aku mengungkit, cuma mengingatkan kita mereka dan sesiapa sahaja 
yang sudah lupa, pasti lupa, berusaha untuk melupakan, kian lupa dan pura-pura lupa
tanpa seorang guru yang mengajar kita tulis baca juga mengira, tidaklah kita sehebat hari ini..
berjaya nya kita bermula dengan insan yang dipanggil cikgu..
bukan aku riak atas kerjaya seorang guru..
tapi aku pernah lalui saat menjadi murid 
dan aku juga pernah lalui saat menjadi guru
kini... aku juga masih menjadi murid untuk menjadi guru

marah seorang guru tak bermakna benci, tapi marahnya tanda sayang

salam sayang, salam rindu dan salam ukhuwah buat murid-muridku
- cikgu lin-

No comments:

Post a Comment