Saturday 29 October 2011

Bauan wangi rangsang otak

salam...


Entri kali ni saya nak kongsi dengan kalian semua tentang tips belajar. Salah satunya adalah dengan menggunakan wangian. Pelik? tidak KERANA  menggunakan bau-bauan yang wangi mampu untuk merangsang kedua-dua belah otak. Bau-bauan wangi juga dapat merangsang serta meningkatkan daya ingatan ketika belajar. Tak percaya cuba ubah gaya pembelajaran anda, lihat bagaimana keadaannya jika anda memakai wangian semasa belajar dan buat perbandingan semasa anda tidak memakai wangian. Nah lihatlah buktinya, dalam suasana persekitaran yang busuk, hanyir, atau sebarang bau yang TIDAK MENYENANGKAN, mampukah anda belajar dan fokus dengan sesuatu pekerjaan dengan baik? setuju? 


Hatta, perkara ini bukan sahaja boleh dilakukan oleh individu yang bergelar pelajar malah pada sesiapa sahaja yang ingin fokus dalam sesuatu perkara misalnya pekerja yang bekerja di 'opis', penulis, malah sesiapa sahaja. Bau-bauan wangian bukan sahaja diperoleh daripada "perfume" malah udara yang bersih dan segar juga membawa wangian daripada tumbuh-tumbuhan.


tips lain, bukalah tingkap supaya udara segar mengalir masuk ke dalam bilik anda letakkan wangi-wangian di hadapan pengaliran udara pendingin hawa. Insyaallah, anda akan lebih segar, bersemangat, fokus dan dapat merangsang minda.. 


nota : semoga eksperimen anda berjaya! tips ini diperoleh hasil daripada pembacaan saya di dalam sebuah buku karya Dato' Dr Hj. Mohd Fadzilah Kamsah "Petua Pelajar Cemerlang". Semoga perkongsian ilmu ini memberi manfaat kepada semua.

3 comments:

  1. berwangian seadanya utk merangsang minda jgn sampai merangsang nafsu sewaktu di opis atau library

    ReplyDelete
  2. dalam suasana busuk..mcm mana nak belajar kan.?

    betul juga tuu

    ReplyDelete
  3. cikli: stuju ngan pendapat saudara
    sekamar rindu: ye btol

    ReplyDelete