Thursday 8 March 2012

santai

Kisah si Opah

Bermulanya cerita pada suatu petang di sebuah taman permainan.

Opah 1 : hurmmmm… lamanya aku tak merasa main gelongsor tu.. buaian tu.. seronoknya budak-budak kecil tu main.. (monolog seorang opah berusia 70-an sambil membetulkan selempang kain yang terdapat di bahunya)
Opah 2 : hai Som… kau bercakap dengan sape?
Opah 1 : engko ni.. terkejut aku.. engko pun ade dekat sini ye Milah?
Opah 2 : saje aku makan angin kat sini.. bosan aku memerap aje dalam rumah tu, asyik meneman di hekal main PS2 aje, kadang-kadang aku pun ikot join.
Opah 1 : amboi kau milah, bukan main seronok kau dengan hekal main PS2 ye. Lain kali ajak le aku sekali ye!
Opah 2 : no problem..

…….……sunyi

………hanya kedengaran kanak-kanak bermain

……tiba-tiba

..

.
Opah 2 : Som Som….
Opah 1 : ye Milah..
Opah 2 : aku ni teruk betul sekarang Som. Cepat beno lupa. Kadang-kadang gigi palsu aku pun aku lupe letak dekat mana. Kesian aku dekat cucu aku tu, hekal, dia yang tolong aku carikan gigi palsu aku tu Som.
Opah 1 : kita dah tua Milah. Kalau nak di bandingkan dengan aku ni hah.. aku rasa aku lebih teruk. Aku ni, kalau aku turun atau naik tangga dan tiba-tiba berhenti aku dah tak ingat aku ni naik ke turun.
Opah 3 : apa lah kau berdua ni. Aku yang lebih tua dari kamu pun masih ok lagi.. (sampuk seorang lagi opah yang tiba-tiba muncul ke meja tempat opah 1 dan opah 2 sedang berborak)
Opah 1 : eh Senah… dimana ada kami ada jugak la engko menyelit ye..
Opah 3 : hahahahaha… kita kan kawan (ketawa sakan Opah 3 sambil tangan mengetuk-ngetuk meja. Entah apa yang melucukannya).

Tiba-tiba Opah 3 terdiam..

Opah 3 : eh kau dengar tak bunyi tadi.. siapa yang ketuk meja tadi??
Opah 1 & 2 : erm…. Dia lagi teruk rupanya..

.....

dalam bergelak, merehatkan minda saya tinggalkan sedikit ilmu yang mungkin baru untuk kita..gelaran opah bukan sahaja digunakan sebagai gelaran untuk nenek tetapi opah juga adalah nama bagi sejenis ikan lihat gambar di bawah :

                                                                         
                                       "Opah fish" atau juga dikenali "moon fish"


2 comments:

  1. Macam tanduk jer.. bOLEh pelihara ke ikan tu?

    ReplyDelete
  2. amir : sirip ikan terangkat , just want to say hai. boleh di pelihara tp kna sediakan aquarium yang besar =) . berminat nampak..

    ReplyDelete